th-menu search
Bilde: Bruk av sosiale medier i valgkampen 
Foto:

Bruk av sosiale medier i valgkampen

Både opprørere og «vanlige» afghanere bruker sosiale medier som et av sine viktigste verktøy i årets valgkamp. Men fortsatt er problemet med useriøs nettbruk i landet stort.

Tema/ lørdag 15. mars 2014

Taliban, som styrte Afghanistan fra 1996 til 2001, forbød bruk av internett. Nå bruker organisasjonen selv Twitter og Facebook regelmessig for å dele egne ideer og «skryte» av angrep de har gjennomført mot ulike mål.

Mer enn noen gang

Valgkampen denne gangen skiller seg markant fra de forrige ettersom kandidatene nå bruker sosiale medier som viktige verktøy for egne kampanjer. De deler sine standpunkter på viktige saker og publiserer bilder fra valgmøter rundt omkring i landet. Samtidig deler vanlige brukere av sosiale medier informasjon om og argumentasjon til fordel for sin favorittkandidat. To av presidentkandidatene skiller seg ut i antall følgere på Facebook: teknokraten Ashraf Ghani og opposisjonskandidaten Abdullah Abdullah. I skrivende stund, tre uker før valget, har begge i underkant av 120.000 likes på Facebook. Begge er blant de viktigste kandidatene i valgkampen.

Lynrask økning i antall internettbrukere

Landet begynte å bruke internett i 2002, etter at president Hamid Karzais administrasjon tok over kontorene i Kabul. Utbredt analfabetisme og høye internettavgifter gjør at bruken av sosiale medier er mest vanlig blant dem som bor i urbane strøk. Økningen i internettilgang siden Taliban falt, er slående. Ifølge en ny undersøkelse har rundt 2,4 millioner afghanere, vel ti prosent av befolkningen, tilgang til internett. Rundt 1,7 millioner bruker sosiale medier, og da først og fremst Facebook og Twitter. Rundt 750.000 bruker Facebook, ti prosent av disse er kvinner.

Siden landets infrastruktur fortsatt er lite utviklet, er det mange som bruker mobiltelefoner for å komme på nett. Antall mobilbrukere ble tidoblet i løpet av seks år, fra 1.7 million i 2006 til over 17 millioner i 2012. Samtidig er det kun 110.000 registrerte fasttelefoner. Men manglende infrastruktur gjør også at strømforsyningen er usikker, - og man kommer jo ikke på nett med en mobil som er tom for strøm.

Kraftig virkemiddel

Tilbake til bruken av sosiale medier på en positiv måte. Afghanere, og da særlig den unge delen av befolkningen, bruker sosiale medier blant annet til å beskrive hendelser på bakken, organisere demonstrasjoner og drive kampanjer, vise solidaritet, finne venner og dele følelser.

I forbindelse med valget bruker de sosiale medier til å promotere kandidater. Generelt sett ser unge utdannede afghanere internett, og da særlig sosiale medier, som svært kraftige virkemidler til å løse problemer. De bruker dette som verktøy for å diskutere løsninger, og bringe positive forandringer og få fram gjennomsiktighet i samfunnet på en fredfull måte. Å fremme valgkamp er en av de viktigste måtene afghanere nå bruker sosiale medier på.

Vanskelig for kvinner

I Afghanistans konservative kultur, hvor arrangerte ekteskap er en regel med få unntak, oppfatter mange det som problematisk at sosiale medier brukes av kvinner og menn som ønsker å komme i kontakt med det andre kjønnet i all hemmelighet. Mange kvinner ser seg derfor nødt til å bruke pseudonym på sosiale medier og de publiserer nesten aldri bilder av seg selv eller sine kvinnelige venner.

Dessverre er negativ nettbruk utbredt. Det er ikke uvanlig å opprette falske profiler for å kunne sette ut beskyldninger, svindle eller trakassere andre. Dette er vanligst blant folk i opposisjon, mot tidligere fiender, mot andre etniske grupperinger og mot jenter og kvinner.

Afghanistankomiteen
Adresse:
work Kolstadgata 1, 0652  OsloNorway

Donasjoner kan gis til kontonummer 7877. 06. 53737 • Sist oppdatert 26.09.17
Publiseringsløsning av Noop Design og illustrasjon av Ingrid Apollon Støttet av Norad